Zašto deca treba da čitaju knjige ?

Svaki put kada vaše dete uzme knjigu u ruke, uvučeno je u čarobni bajkoviti svet likova gde je sve moguće.

Pitate se, kada je pravo vreme da čitate deci knjige? Nema pravog vremena, uvek je pravo vreme za knjigu. 

Bebama dok su male možete čitati, pokazivati ilustracije koje su raznih svetlih i vedrih boja; imenujte predmete koji se u njima nalaze, pevajte pesme ili pričajte priče po slikama i time razvijate bliskost sa svojom decom. I pre nego što bebe počnu da razumeju značenje određenih reči, prijaće im vaša blizina i toplina, zvuk i ritam vašeg glasa.

Tokom čitanja knjiga i zajednički provedenog vremena bebe rastu i razvijaju se - roditelji im pružaju bliskost, sigurnost, dodir, a gledanjem i slušanjem upijaće vaš glas. Dete od par meseci neće razumeti šta govorite, ali će mu vaš govor pomoći da razvija razumevanje i govor. Većina beba će da opipava, gužva list knjige, ali ih ne zaustavljajte u tome, pustite ih da istražuju, jedino tako na samom početku mogu da se upoznaju sa nepoznatim.

Vreme provedeno u čitanju sa roditeljima predstavlja vreme ispunjeno radošću. Priče nam pomažu da stičemo nove socijalne veštine, otkrivaju kako se određene situacije mogu rešiti. Roditelji su tu da pojasne detetu i odgovore na pitanja. U pričama koje opisuju životne situacije, deca proživljavaju iste, što je dobra priprema za stvarni svet. 



U početku čitajte kratke priče (slikovnice), bogate ilustracijama. Mlađa deca imaju kraću pažnju pa im ilustracije sa dosta boja zadržavaju pažnju. Ako dete želi da ispriča svoju verziju priče, dopustite mu i pokažite da ste zainteresovani. 

U starijim uzrastima možete čitati i duže priče, ali ne preduge. Starija deca vole ilustracije, a možete primeniti i dramski metod, da pričate priču uz pomoć lutki ili vi sami sa decom da budete u ulozi likova iz priče. 

 

Kada deca žele da im pričam neku priču, prvo se udobno smestimo, ja najviše volim da smo na jastucima na podu i deca oko mene. Mojom ulogom pripovedača sa decom uvek se oseti ta povezanost i bliskost, koju ćete osetiti kada se nađete u toj ulozi i prepustite se mašti kao i dečijim interesovanjima.

Priča počinje, u tom momentu nisam više "Ja", postajem neki lik iz priče ili izmislim ime. Tada priča može da počne kroz pokret, promenu tonaliteta, mimikom prstiju, time deca pokazuju još veće interesovanje kao i učešće u priči. U nekim situacijama postavljam deci pitanja gde dobijam razne odgovore i ideje. Kada ja završim, onda vidimo dečiju maštu i kreativnost, kada prikazuju tu priču kroz pokrete, igru uloga, crteže, kao i govornim izražavanjem time su i shvatili značaj i poruku priče.

Znam da vi roditelji dosta radite, ali nađite vreme na putu do vrtića, škole, mora, pred spavanje ispričajte svojoj deci neku priču, možete je izmisliti, jer tih momenata vaša deca će se sećati  celog života. Opuštajuća atmosfera i sreća koju i dete i roditelji osećaju u tom trenutku, poboljšaće odnos koji roditelj ima sa detetom i povećati sigurnost i samopouzdanje deteta.

Bilo da im pričate priče ili ih čitate iz knjiga, priče su jedan od načina da deca zavole učenje. Razviće jezičke veštine i mišljenja, naučiti kako da se suoče sa svakodnevnim problemima i strahovima, a čitanje će im postati omiljeni hobi u kasnijim godinama. 

Mala deca iz priča uče o svetu koji ih okružuje kao i o osećanjima. Kroz ilustracije deca mogu da uče boje, brojeve, oblike, imenuju predmete i životinje... 

Čitanjem deca razvijaju :

Empatiju - deca se poistovećuju sa likovima iz priče i makar delimično proživljavaju ono što ta osoba doživljava. Čitanje je dobar način da podstaknemo osećanja kod dece. Deca slušajući priče mogu prolaziti kroz različita iskustva i emocije kao što su sreća, tuga, pobeda, poraz. Tačnije, uče da osećaju ono što bi likovi osećali da su stvarni. 

Jezičke veštine - slušajući druge kako govore i čitaju, deca razvijaju veštine kritičkog jezika i dikcije. Poboljšavaju vokabular i čine ih izraženijima. Ako želite da vam deca nauče nov jezik, čitanje je od vitalne važnosti. Tokom čitanja dete sluša i povezuje pisani sadržaj i postojanje poruke. 

 

Maštu - dok čitamo stvaramo vizuelni prikaz. Zamišljamo likove kako izgledaju i povezujemo ih sa događajima. Vezujemo likove za sopstvena osećanja i povezujemo ih sa situacijama iz svakodnevnice i deca osmišljavaju svoje priče.

I još nešto!

Zajedno sa decom smišljajte nove nazive priča, nova imena likova. Stvarajte zajedno novu priču. 

Možete izmeniti početak ili kraj priče tj.zajedno izmisliti. 

Dete može da osmisli pokrete koji će da prate priču. 

Dopustite detetu da ispriča priču kroz ilustaciju.

Deca najviše vole da glume tako da svaku priču možete zajedno sa njima da odglumite.